آموزش خرید ساعت, اخبار سایت, گوناگون, وبلاگ

مراحل سرویس ساعت مچی

مراحل سرویس ساعت مچی

برای کارایی بهتر و دوام بالاتر ساعت مچی مستلزم مراقبت و اقداماتی می باشد. ساعت ها در طول روزمره در معرض زنگ زدگی، تعریق و مغناطیس شدن قرار می گیرند. عوامل ذکر شده سبب می شود که هر ۳ تا ۵سال یکبار ساعت هانیاز به تعمیر اساسی و سرویس داشته باشند. سرویس ساعت مچی دارای چند روش متفاوت می باشد. که از اقدامات اولیه آن می توان به باز کردن ساعت و جدا کردن موتور، چرخ دنده، عقربه ها و صفحه ساعت اشاره کرد. در دومین مرحله قطعات جدا شده را درون قاب قرار میدهیم تا هر یک در جای مناسب و مشخص خود قرار بگیرند.

نحوه سرویس ساعت های مچی

نحوه سرویس ساعت های مچی

با جداسازی پین بندها، نوبت به جداسازی شیشه و نگهدارنده های ساعت به همراه سوپاپ های محفظه ی ساعت میرسد. پس از پایان جداسازی ساعت، قاب و بند ساعت را پولیش میدهیم. با اتمام عملیات نوسازی، نوبت به نصب قاب میرسد. در این مرحله محفظه ساعت به همراه شیشه، واشر و درزبندها را روی قاب نصب می کنیم. با قرار دادن قطعات جداسازی شده در جای خود، متوجه قطعاتی که آسیب دیدند و کارایی خود را از دست داده اند می شویم و آن ها را از قطعات سالم جدا می کنیم. با تعمیر قطعات از کار افتاده یا تعویض آن ها با قطعات جدید، موتور متحرک ساعت را مورد بررسی قرار میدهیم. سپس نوبت به روغن کاری قطعات میرسد.

روغن کاری به دوام بیشتر قطعات و کارکرد فوق العاده آن ها کمک میکند. با رعایت کلیه مقررات برند تولید کننده ساعت مورد نظر، قطعات جدا شده را در محل مناسب خود قرار میدهیم. سرعت حرکت عقربه های ساعت باید مورد بررسی قرار گیرد، چنانچه با استانداردهای لازم مطابقت نداشت، مورد اصلاح قرار گیرد.

اگر نیازی به تعویض عقربه ها و صفحه ی ساعت بود حتما اقدام شود. در مراحل پایانی که بستن بخش متحرک ساعت می باشد، باید به صورت دقیق و بدون نقص تنظیم شود. از نظر ضد آب بودن، سرعت عمل عقربه ها و حتی صدای حرکت آن مورد بررسی قرار گیرد. ساعتی که تعمیر و یا سرویس می شود، باید بعد از پایان کار همان ظرافت و دقت اولیه خود را داشته باشد. بسیاری از افراد ساعت های خود را سرویس میکنند، اما باید نکاتی که ذکر شد را حتما در نظر بگیرند.

نشانه هایی برای سرویس ساعت

رطوبت داخل قاب ساعت: آب و رطوبت موجود در قاب ساعت، موجب پوسیدگی و آسیب پذیریه قطعات داخل قاب می شود. زیرا ساعت های مچی در برابر رطوبت آنچنان مقاومتی ندارند و در اولین فرصت باید نسبت به سرویس آن اقدام کرد.

نشان دادن سریع زمان: با مغناطیسی شدن ساعت، فنرهای تعادل به یک دیگر میچسبند. این عمل موجب کوتاه شدن طول فنر، و بیشتر نشان دادن زمان می شود. که با سرویس کردن آن می توانید مشکل را حل کنید.

نشان دادن زمان کمتر: با اختلال در نشان دادن زمان، بهتر است که ساعت را به یک سرویسکار نشان دهید. زیرا عوامل مختلفی در این مورد وجود دارند. که یکی از آن ها مغناطیسی شدن ساعت است که پیش تر ذکر شد. اما عوامل دیگری از جمله نیاز به روغن کاری، فرسوده شدن قطعات وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

صدای ناهنجار و غیر معمول: اگر با تکان دادن ساعت متوجه ایجاد صدا و یا شل شدن در قطعات قاب شدید، مطمعن باشید که ساعت نیاز به یک سرویس کار دارد. و بهتر است که هر چه زودتر مورد بررسی قرار بگیرد.

عواقب سرویس نکردن ساعت

با سرویس نکردن ساعت به مدت طولانی، روغن کاریه ساعت خشک میشود و سبب نشت آب به داخل میشود. با خشک شدن، قطعات شروع به فرسودگی و ایجاد صدا می کنند. و نشت آب موجب زنگ زدگی قطعات داخل قاب ساعت می شود. اگر ساعت لوکس و گران قیمتی دارید، بهتر است که چند سال یکبار آن را سرویس کنید تا از عملکرد و کیفیت بالای ساعت نهایت استفاده را ببرید.

چه ساعت هایی نیاز به سرویس دارند؟

ساعت های مچی موجود در بازار، در سه دسته: کوارتز، اتوماتیک و مکانیکی قرار می گیرند که هر یک عملکرد متفاوتی دارند.

ساعت های کوارتز: این نوع ساعت که با باتری کار میکنند، زمان سرویس آن ها به وقت تمام شدن باتری است. زیرا با اتمام باتری امکان نشت آب به داخل قاب وجود دارد. که عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

ساعت های اتوماتیک: ساعت های اتوماتیک از دقت بالایی برخوردارند. و هر سه سال معمولا نیاز به سرویس کردن دارند.

ساعت های مکانیکی: این نوع ساعت که با دست ساخته می شود، ساختار پیچیده ای دارد. که با خراب شدن یک قطعه می توان فهمید که نیاز به سرویس کردن دارد.

چه ساعت هایی نیاز به سرویس دارند؟دلایلی که سبب از کار افتادن ساعت مچی می شود؟

تمام شدن باتری: یکی از دلایل اصلی که سبب از کار افتادن ساعت مچی میشود، تمام شدن باتری می باشد. این عمل معمولا دو سال یه بار رخ میدهد.

وجود آب داخل قاب: ساعت هایی که ضد آب نیستند به سادگی ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرند. ساعت های ضد آب نیز آن چنان مقاومتی در برابر آب ندارند و ممکن است با شنای طولانی مدت دچار آسیب و خرابی شوند. که در این صورت بهتر است که از متخصصین مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

آسیب فیزیکی: بارها برای شما پیش آمده که ساعت را به زمین بیندازید. این آسیب به دفعات سبب بروز شل شدگی قطعات می شود که نیاز به تعمیر و سرویس دارد.

شل شدن عقربه های ساعت: با شل شدن پیچ عقربه ها، سبب اختلال در حرکت عقربه های ساعت می شود. که با انجام دادن چند کار ساده می توان مشکل را حل نمود.

سرویس نکردن طولانی مدت: اگر ساعت مدت زمان طولانی سرویس نشود، گرد و غبار به مرور مکانسیم داخلی ساعت را دچار اختلال میکند. که با سرویس و روغن کاری میتوان مشکل را به راحتی حل نمود.

1 دیدگاه در “مراحل سرویس ساعت مچی

  1. محسن حاجي پور گفت:

    سلام و شب بخير
    ساعتي دو زمانه با برند سيكو ،نزديك به ٢٠ سال است كه كار نكرده است ،عقربه هاي آن جرم گرفته اند و صفحه ديجيتال از كار افتاده،امكان بازسازي وجود دارد.
    باسپاس
    ٠٩١٦٣١٠٥٩٢٢

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *