اخبار سایت, گوناگون

آشنایی با ساعت های جیبی

ساعت های جیبی

تاریخچه استفاده از ساعت های جیبی دارای سابقه ای طولانی و جذاب است و پیشرفت تکنولوژی و این ساعت ها باعث شده است که افراد ثروت مند به جمع اوری و استفاده از این نوع ساعت های گران قیمت رو بیاورند. ساعت های جیبی برای اولین بار در مکاتبات بین صنعتگران و ثروتمندان جامعه در قرن پانزدهم مد نظر قرار گرفت و نمونه های اولیه این ساعت ها ان زمانه به صورت اویز از گردن مورد استفاده قرار میگرفت، و مانند نمونه های بعدی به صورت آویزان شده بر روی زنجیر نبوده است.

چهره های معروف بازیگران و ثروت مند های زیادی بوده اند که از اولین طرح های این مدل از ساعت ها استقبال کردند و  استفاده می کردند.

ساعت های قابل حمل اولین ساعت هایی بودند که عموم مردم می توانستند به عنوان یک نشان دهنده زمان و ساعت از آنها استفاده کنند ، اما به طور کلی این وسیله در آغاز به عنوان یک وسیله زینتی و تزئینی و مورد فخر فروشی ثروتمندان به یکدیگر بود و به عنوان اولین مورد از ساعت های قابل حمل مورد شناخته میشود.

اولین ساعت های جیبی مرتبط با قرن 16 ام میباشد. در ابتدا این نوع ساعت ها چهره زیبایی نداشته و به شکل های خشن و زشت تولید میشدند و عموما به صورت گردنبند مورد استفاده قرار میگرفتند. که این روند تقریباً با گذشت صد سال تغییر کرد و این ساعت به شکل جیبی درآمدند. شکل ساعت جیبی در قرن بعد شروع به تغییر کرد و این ساعت ها دارای کیف هایی باریک تر و گردتر شدند و با استفاده از طرح هایی زیباتر و متقارن تر ساخته شده و به بازار آمدند به صورتی که در اواخر قرن هفدهم میلادی این هنر مبدل به یک صنعت شد.

آشنایی با ساعت های جیبی

آشنایی با ساعت های جیبی

در سال های اولیه پس از اختراع و تولید ساعت های مچی جیبی، این ساعت ها برای دست استفاده نمی شدند، بلکه گاهی در داخل جیب قرار می گرفتند و گاهی نیز به وسیله ی زنجیر مخصوصی آویزان می گردیدند. ساعت های جیبی همان گونه که از اسم آن ها برداشت می شود، برای قرار گیری در جیب لباس تولید و طراحی شده بودند که اغلب برای جلوگیری از افتادن ساعت  و نیز اطمینان به وسیله ی یک زنجیر به لباس و یا کمربند اشخاص بسته می‌شدند. این مدل ساعت تا قبل از اختراع شدن ساعت مچی، از مورد علاقه ترین انواع ساعت در قرن 16 میلادی تا بعد از اتمام جنگ جهانی اول به شمار می رفتند.

سِت کردن ساعت­های جیبی با جلیقه

برای ست کردن یساعت های جیبی با جلیقه، معمولا ساعت باید در جیبی که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد باید قرار بگیرد و  زنجیر آن را از داخل جا دکمه ای جلیقه عبور داده و ساعت را در جیب دیگر جلی قه قرار می دادند. این ست، به ظاهر فرد پیچیدگی بخصوصی می داد ضمن این که به آسانی میتوانست از آن استفاده نماید.

سِت کردن ساعت­های جیبی با جلیقه

تاریخچه­ ساعت­های جیبی

در مجموع ساعت ها از پرکاربرد ترین و اصلی ترین ملزومات انسان در طول تاریخ محسوب می شدند که این امر سبب اهمیت آن ها می گردد. هم اکنون نیز ساعت به کالایی لوکس تبدیل شده که در بعضی موارد جزو جواهرات نیز محسوب می شود و توسط طلا و سنگ های با ارزش تزیین می گردد. امروزه کمپانی های مختلف، جهت دستیابی به بازار فروش مناسب، اقدام به تولید ساعت هایی با کیفیت بالا و دارای طراحی و ویژگی های مختلف می نمایند‪. از نخستین نوع ساعت ها، می توان به ساعت های شنی، ساعت شمعی، ساعت آفتابی و ساعت آبی اشاره نمود که در زمان خود دارای دقتی بالا نبوده و سبب بروز دردسرهای زیادی می شدند. اما نخستین ساعت های دارای طراحی امروزی، ساعت های جیبی نام داشتند.

تاریخ تولید نخستین ساعت های جیبی به ابتدای قرن پانزدهم میلادی برمی گردد که این وسیله توسط فردی به نام پیتر هنلین اهل نورنبرگ آلمان اختراع گردید. وی در جوانی با آموختن علم ریاضی موفق شد با کمک یک شاه فنر (فنر کوک) و نیز حالت دهی به چرخ دنده ها و طراحی آن ها به وسیله ی فلز آهن اولین ساعت جیبی را تولید نماید.

نخستین انواع ساعت های جیبی استفاده شده در اروپا و در قرن شانزدهم در سایزی ما بین یک ساعت رومیزی و یک ساعت مچی به بازار عرضه گردید که به سبب سایز بزرگش در داخل جیب جای نمی گرفت . به اجبار به گردن آویخته می شد. این مدل ساعت ها عموما متشکل از یک درپوش برنجی نیز بود که اکثرا به حالتی مشبک (پنجره ای) مزین می شد و فرد می توانست بدون باز نمودن درپوش آن ، زمان را بخواند.

جنس قطعات به کار رفته در آن ها از فلز فولاد و آهن بود که توسط یک گوه ی مخروطی شکل به هم اتصال داشتند که پس از روی کار آمدن پیچ ها ، به کار گیری این گوه ها منسوخ گردید. از ویژگی های قابل توجه این نوع ساعت ها مجهز بودن به زنگ می باشد. ساعت های کوکی در پایان قرن پانزده میلادی در کشورهای ایتالیا و آلمان تولید گردیدند. « پیتر هلین / Peter Henlein » قفل ساز اهل نورمبرگ آلمان می باشد که تا سال 1524 دائما به تولید این ساعت های کوکی مشغول بود و پس از آن ساخت انواع ساعت های جیبی در سراسر اروپا گسترش پیدا نمود.

این مدل ساعت های جیبی به مرور زمان شکلی دایره ای به خود گرفتند ؛ ساعت هایی از قبیل ساعت های تخم مرغی  شکل نورمبرگ از 1580 محبوبیت پیدا نمودند.

در سال 1675 و در روزگاری که چارلز دوم پادشاه شیک پوش بریتانیا برای نخستین بار جلیقه را به دنیای مد معرفی نمود ، ساعت ها را برای راحتی در قرارگیری در جیب جلیقه ها ، به مراتب کوچک تر و کم عمق تر تولید گردیدند و از حالت لبه دار به صورت منحنی شکل تغییر نمودند.

تا نیمه ی دوم قرن 18 اینگونه ساعت ها جزو اقلام زینتی به شمار می آمدند، به صورتی که چنانچه ساعتی مفقود گردیده و یا سرقت می شد در روزنامه ها و آگهی های روز چاپ گردیده و بابت یافتن آن به یابنده مژدگانی داده می شد. پس از آن ساعت جیبی آمریکایی توسط قطعات تولید شده ی ماشینی توسط « هنری پیتکین / Henry Pitkin » و برادرش در دهه ی 1830 میلادی عرضه گردید.

در 1857 کمپانی ساعت آمریکا که در والتهم واقع بود ، و ساعت هایی معروف به ساعت والتهم تولید می نمود ، ساعت مدل 57 را به بازار فروش معرفی نمود که نخستین ساعت دارای ویژگی تعویض قطعات محسوب می-گردید و این موضوع سبب کاهش هزینه ی ساخت و تعمیر آن می گردید.

ساعت های جیبی تا دویست سال به عنوان مد روز به شمار می رفتند  و مطابق شواهد موجود حتی تا نیمه ی نخست قرن بیستم نیز رایج بودند. اکثر محبوبیت این نوع ساعت ها و احیای آن ها پس از سال ها مدیون شرکت-های معتبری همچون پانرای، پارمی جیانی و کنستانتین است که انواع جدیدی از ساعت های مچی را به بازار ارائه نموده اند.

روزگاری ساعت های جیبی بسیار متداول بودند، در صورتیکه امروزه بسیار کمیاب می باشند. این ساعت ها دارای ظاهری متمایز بوده و چنانچه به طور درستی استفاده می گردیدند، می توانستند ارزشی افزوده را بر کاراکتر ظاهر شخص استفاده کننده داشته باشند. این مدل ساعت ها معمولا از نسلی به نسل بعدی انتقال می یابند و بدین نحو از ارزش کلاسیکی برخوردار می شدند.

ست نمودن ساعت­های جیبی با شلوار جین و یا اسپرت

این ست بسیار ساده بوده و برای این کار ساعت را در جیب قرار داده و ته زنجیر آن را به یکی از بندهای کمربند نزدیک قفل می­نمودند، زنجیر را آزاد می گذاشتند تا بتوان ساعت را به آسانی چک نمود.

 ست کردن ساعت جیبی برای خانم ها

به بانوان توصیه می شود از استفاده نمودن از ساعت های جیبی هراس نداشته باشند. اگر چه به کار بردن ساعت های جیبی توسط بانوان خیلی عادی نمی باشد، اما این ساعت ها قادرند به ظاهر آن ها نمایی با اصالت ببخشند. ساعت های جیبی را می توان با کمک زنجیری بلند بر گردن آویخت و یا آن ها را با سنجاق سینه متصل نمود. دقت داشته باشید که چنانچه ساعت جیبی شما از تزئینات برخوردار باشد، باید از جواهرات و تزیینات بکاهید تا ساعت جلوه ی مناسبی داشته باشد.

تاریخچه ساعت جیبی و ساعت مچی

تاریخ ساخت اولین ساعت در جهان به قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در این دوران، انسان از ساعتهای شنی و آبی استفاده می‌کردند، در قرن ۱۳ میلادی، اولین ساعت مکانیکی اختراع گردید.

ساعت مکانیکی دستاوردی شگرف و آغاز نوآوریها در صنعت ساخت ساعت بود. بشر، سپس ساعت جیبی که قابل حمل بود را اختراع کرد. ساعت جیبی، اجداد ساعتهای مچی هستند. اولین ساعت جیبی در سال ۱۵۷۴ میلادی در سوئیس توسط فردی ناشناس اختراع شد.

در ابتدا ساعت جیبی فقط زمان ساعت را نشان می‌داد، در سال ۱۶۸۰، عقربه‌های دقیقه شمار نیز بختراع شدند. یک دهه گذشت تا بالاخره عقربه‌های ثانیه شمار نیز به آن اضافه شد؛ و شکل ساعتهای امروزی کامل شد. درمقایسه با ساعتهایی که قرنها تولید شدند این ساعتها بسیار ابتدایی به نظر می‌رسند. اما ساعت روند تکامل خود را با سرعت طی کرد.

اختراع ساعت پاندولی در سال ۱۶۵۶ میلادی توسط کریسیتن هویگنز، هلندی که موفق شد پتنتی برای اختراعش را بدست آورد، تحولی بزرگ بود. وی در این ایده برای ثبت زمان از ریتم پاندول که بسیار قابل اطمینان تر بود استفاده کرد. ساعتها بسیار دقیقتر زمان را نشان می‌دادند.

صنعت ساعت در قرن ۱۷ و ۱۸ به شکوفایی رسید. پیشرفتهای حاصله سبب علاقمندی مردم به استفاده از ساعت مچی شد. آبراهام پرلت سوئیسی، در سال ۱۷۸۰ مکانیسم جدیدی را برای ساعت جیبی اختراع کرد. او با اختراع بند برای ساعت جیبی، آنرا به ساعت مچی تبدیل کرد.

لینک مرتبط

ساعت مچی

ساعت مچی مردانه

ساعت مچی زنانه

ساعت مچی کاسیو

ساعت مچی رولکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *