آموزش خرید ساعت, اخبار سایت, برند ها, وبلاگ

مزایا و معایب بندهای چرمی و پلاستیکی

مزایا و معایب بندهای چرمی و پلاستیکی

مزایا و معایب بندهای چرمی و پلاستیکی

ساعت، قطعا یکی از مهم ترین اکسسوری ها است که ظاهر و استایل شما را زیباتر نشان می دهد. برای انتخاب ساعت، باید به موارد زیادی توجه کنیم. البته تنها خود بدنه اصلی ساعت مهم نیست، بلکه بند های آن هم در ظاهر ساعت بسیار تاثیر گذار خواهد بود. انواع مختلفی از بندهای ساعت وجود دارد که جنش مواد به کار رفته در آن ها متفاوت خواهد بود. هر کدام از آن ها نیز برای شرایط و تیپ و استایل خاصی طراحی شده اند. بند های چرمی و پلاستیکی از محبوب ترین بندهای ساعت محسوب می شوند. این بندها، دارای مزایا و معایبی هستند که بهتر است در انتخاب ساعت حتما به آن ها دقت کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با معایت و مزایای ساعت های چرمی و پلاستیکی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع بند های ساعت

تاریخچه بند های پلاستیکی ساعت (rubber watch strap)

در زمان های گذشته، بندهای پلاستیکی به علت چسبندگی به پوست دست، غیر قابل تحمل بودند. به همین دلیل جزء شیک ترین بندهای ساعت محسوب نمی شدند. اما در 50 سال گذشته، همه چیز تغییر کرد. انقلاب صنعتی سبب شد که مجموعه بزرگی از بندهای ساعت با کیفیت بالا، وارد بازار شوند. بررسی ساعت های تولید شده بین سال ها 1960 تا 2000 نشان می دهد که بندهای پلاستیکی در سال 1960 تولید شدند. در آن زمان، بندهای پلاستیکی تولید شده کیفیت کافی را نداشتند و تعداد زیادی از آن ها مورد انتقاد قرار گرفتند. به نظر می رسید که بندهای گرمسیری tropic که از بندهای فلزی ارزان قیمت تر بودند، عملکرد بهتری داشتند. بندهای ساعت لاستیکی در دهه 1970 و 1980 محبوبیت زیادی پیدا کردند. به طور مثال، در ساعت های Precimax Super-Dove  و Aquastar benthos 500 از بندهای مشکی یا سفید پلاستیکی استفاده می کردند.

با گذشت زمان،  Friedrich Ludersdorfمتوجه شد که با افزودن گوگرد به پلاستیک می توان چسبندگی آن را از بین برد. پلاستیک در فرایندی به نام ولکانیزاسیون به یک ماده پایدار تبدیل شده که خاصیت انعطاف پذیری بالا و چسبندگی بسیار پایینی دارد. همین روند سبب شد که بندهای پلاستیکی به شدت گسترش پیدا کنند.

تاریخچه بند های پلاستیکی ساعت (rubber watch strap)

تاریخچه بند های چرمی ساعت (leather watch straps)

برخی از منابع بیان کرده اند که تاریخچه بندهای چرمی ساعت به جنگ های آفریقای جنوبی باز می گردد. منابع روایت می کنند که سرباز ها مجبور بودند کت و ژاکت های خود را در گرمای طاقت فرسای آفریقا دور بیاندازند. به همین دلیل مجبور بودند ساعت های جیبی خود را روز بندهای ساده چرمی، دور دست خود ببندند. البته برخی منابع دیگر بیان می کنند که این اتفاق در سال 1885 رخ داد. دلایل مختلفی برای استفاده از بندهای چرمی وجود داشت. یکی از آن ها، به همین جنگ های ذکر شده باز می گردد. همچنین هنگامی که ساعت روی مچ دست قرار بگیرد، فشار کمتری را نسبت به حالتی که در جیب وجود دارد، تحمل می کند. چرم ها به طور کلی به دو دسته چرم های مصنوعی و طبیعی تقسیم می شوند. چرم اصل معمولا از پوست حیواناتی مانند گاو، بز، گوسفند، خوک و اسب تهیه می شود. اما امروزه به دلایل زیست محیطی این روند با مشکلات زیادی رو به رو شده است.

تاریخچه بند های چرمی ساعت (leather watch straps)

مزایای بندهای چرمی ساعت مچی

محصولات چرمی، همواره در میان مردم محبوب بوده اند و لمس کردن آن ها، احساس خوشایندی را در ما ایجاد می کند. استفاده از بندهای چرمی نسبت به فلزی، راحت تر است. انواع مختلفی از بندهای چرمی سبب می شود تا با هر تیپ و استایلی منطبق باشد. اگر به دنبال یک ساعت برای استفاده در جلسات رسمی هستید، مسلما ساعت های بند چرمی انتخاب مناسبی خواهند بود. رایج ترین چرم طبیعی مورد استفاده در بندهای ساعت، چرم گاو است. البته از حیواناتی مانند گوساله، تمساح و بز نیز استفاده می شود. در این میان، Shell cordovan یک چرم استثنایی بوده که از پوست اسب تهیه شده است. کوردووان در ابتدا در اسپانیا تهیه شده بود اما اکنون یکی از مشخصه های شرکت چرم Horween Leather در شیکاگو است. چرم، یک بند شیک، سبک و زیبا محسوب می شود. انواع مختلفی از جنس ها و رنگ ها در بند چرم وجود دارد که انتخاب را برای شما راحت تر می کند. شکل دادن به چرم، معمولا راحت تر است.

معایب بندهای چرمی ساعت مچی

اگر در محیط کار خود با آب درگیر هستید، بهتر است که از بندهای چرمی استفاده نکنید! زیرا اکثر چرم ها نسبت به آب،مقاومت زیادی ندارند. یکی دیگر از ایرادهای چرم این است که به مرور زمان فرسوده شده و مجبور هستید که بند ساعت خود را تعویض کنید. این فرسودگی معمولا به صورت ترک خوردگی و چین خوردگی در بند ساعت ظاهر می شود. چرم های اصل معمولا بسیار گران قیمت هستند. به علاوه طرفداران محیط زیست، استفاده از این نوع بند را توصیه نمی کنند.

مزایای بندهای پلاستیکی ساعت مچی

مزایای بندهای پلاستیکی ساعت مچی

بندهای پلاستیکی معمولا در ساعت هایی مانند T-Touch یا Casio G-Shocks مشاهده می شود. این نوع از بندها، ظاهری اسپرت دارند و برای فعالیت های روزمره بسیار مناسب هستند. اگر شرایط کاری شما از نظر فیزیکی سخت است و یا با آب در تماس هستید، مطمئنا ساعت هایی با بند پلاستیکی بهترین انتخاب خواهد بود. این بندها، رطوبت را جذب نکرده و به همین دلیل معمولا عمرو ماندگاری بیشتری دارند. این بند برای ورزشهای آبی مانند کایاک، قایقرانی، شنا و موارد دیگر عالی عمل می کند. همچنین به سرعت هم خشک کی شود. این بندها نسبت به مدل های چرمی و فلزی از قیمت کمتری برخوردار هستند.

معایب بندهای پلاستیکی ساعت مچی

مطمئنا این ساعت ها برای جلسات رسمی و اداری مناسب نیستند. همچنین، استفاده از این ساعت در محیط های گرم بسیار طاقت فرسا خواهد بود. چون اجازه تنفس به لایه پوست زیرین خود را نداده و تعریق زیادی در آن قسمت اتفاق می افتد. البته به طور کلی، ایراد زیادی در این مدل از بندها یافت نمی شود. فقط در هنگام انتخاب ساعت، به تیپ و استایل و محیط کاری خود دقت داشته باشید.

معایب بندهای پلاستیکی ساعت مچی

لینک مرتبط

ساعت مچی

ساعت مچی مردانه

ساعت مچی زنانه

ساعت مچی رولکس

ساعت مچی هوشمند

ساعت مچی برند کاسیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *