آموزش خرید ساعت, اخبار سایت, وبلاگ

اجزای تشکیل دهنده ساعت

یک ساعت مکانیکی ساده تقریباً 130 جزء دارد. ساعت های پیچیده تر شامل صدها قطعه هستند. کالیبر 89 ساخته شده توسط Patek Philippe شامل 1728 قطعه است و احتمالا پیچیده ترین ساعت تولید شده است. در ادامه از مقالات تی تی بول به برسی اجزای تشکیل دهنده ساعت مچی پرداخته ایم


Blancpain 1735: پیچیده ترین ساعت مچی سیم پیچ اتوماتیک که در یک سری تولید می شود

اجزای اصلی یک ساعت مکانیکی ساده

  • فنر اصلی که برق را تامین می کند
  • چرخ تعادل و فنر مو، که در نوسان هستند، در نتیجه تقسیم زمان را مشخص می کنند
  • فرار، که تکانه های نوسانگر را توزیع می کند
  • قطار دنده ای که نیرو را منتقل می کند
  • ساقه سیم پیچ (در ساعت های دستی) یا وزن نوسانی (در ساعت های خود سیم پیچ)
  • قطار شماره گیری که عقربه ها را فعال می کند
  • مکانیسم داخلی ساعت حرکت نامیده می شود.

اجزای تشکیل دهنده ساعت مچی

عوارض در ساعت به چه معناست

یک ساعت پیچیده اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به زمان روز نمایش می دهد. چنین موارد اضافی به عنوان عوارض شناخته می شوند. آنها معمولاً ممکن است شامل نمایشگر روز هفته و ماه و یک ایستگاه ایستگاهی باشند. زنگ زدن نوع دیگری از عارضه است. اگر یک ساعت حاوی همه اینها به علاوه نشانه های نجومی باشد، به آن یک عارضه بزرگ می گویند.

پیچیدگی های Patek Philippe Caliber 89 شامل مراحل ماه، تاریخ عید پاک، زمان طلوع و غروب خورشید، نشانه های زمان غیر واقعی و نمودار ستاره است. این ساعت به مناسبت 150 مین سالگرد تاسیس این شرکت در سال 1989 ساخته شد. فقط چهار مورد تولید شد. یکی در حراجی در ژنو در سال 2004 به قیمت بیش از 6.6 میلیون فرانک سوئیس فروخته شد.

پیچیده ترین ساعت مچی سیم پیچ اتوماتیک که به صورت سری تولید می شود (محدود به 30 قطعه) Blancpain 1735 است که شامل 740 جزء است که هر یک به صورت جداگانه تنظیم شده، با دست ساخته شده و با دست تزئین شده است. برخی از اجزاء ضخیم‌تر از موی انسان نیستند و پیچیدگی آن‌ها به حدی است که تعداد کمی از ساعت‌سازان مهارت‌های لازم برای ایجاد تمام عوارض را دارند. ساخت هر ساعت یک سال طول می کشد.

ساعت سازان در طول قرن ها تلاش کرده اند تا دامنه عوارض را گسترش دهند. یکی از معروف‌ترین ساعت‌هایی که تا کنون ساخته شده، «ماری آنتوانت» است که در سال 1783 توسط ساعت‌ساز بزرگ سوئیسی‌الاصل، آبراهام-لوئیس برگه (1747-1807) برای ملکه فرانسه سفارش داده شد. آن گنجانیده همه پیشرفت از 18 هفتم قرن، اما آن را مانند یک کمیسیون پیچیده تا بعد از مرگش Breguet در است، چندین سال بعد از ملکه خود را به گیوتین رفته بود تکمیل نشده بود بود.

«ماری آنتوانت» تقریباً غیرقابل فروش، پیش از یافتن خانه ای دائمی در مجموعه سر دیوید سالومون، که او به مؤسسه هنر اسلامی LA Meyer در اورشلیم اهدا کرده بود، از دستان بسیاری گذشت. با این حال، ثابت شد که این خانه چندان همیشگی نیست – در شب 15-16 آوریل 1983، ساعت به سرقت رفت و محل نگهداری آن برای سال ها در هاله ای از ابهام باقی ماند.

در سال 2005، نیکلاس هایک، که در آن زمان مسئولیت یک امپراتوری ساعت سازی را برعهده داشت، تصمیم گرفت یک کپی دقیق از “ماری آنتوانت” را سفارش دهد. بیش از سه سال و نیم، ده ساعت ساز روز و شب برای بازسازی ساعت افسانه ای کار کردند و تنها به چند طرح و عکس از ساعت اصلی Bréguet کمک کردند. هایک با سر و صدای زیادی در نهایت از این ماکت نفیس در Baselworld 2008 رونمایی کرد.

چگونگی به وجود آمدن ساعت و اجزای آن کمی بیشتر بدانیم

قدیمی ترین وسیله برای تعیین زمان، مشاهده مکان خورشید در آسمان است. وقتی خورشید مستقیماً بالای سر است، ساعت تقریباً 12:00 ظهر است. پیشرفت کمی دیرتر، و کمتر مورد قضاوت فردی، استفاده از ساعت آفتابی است. در طول ساعات روز، نور خورشید بر روی یک قطب عمودی قرار گرفته در مرکز یک صفحه مدرج می‌افتد، بنابراین سایه‌ای روی صفحه می‌اندازد و زمان خواندن نسبتاً دقیقی را برای خواننده فراهم می‌کند.

اختراع ساعت مکانیکی در قرن چهاردهم پیشرفت بزرگی بود – این ساعت روشی مختصر و منسجم برای اندازه‌گیری زمان ارائه کرد. ساعت مکانیکی شامل یک سری چرخ‌ها، چرخ دنده‌ها و اهرم‌های پیچیده است که توسط یک وزنه در حال سقوط و با یک آونگ (یا بعداً یک فنر پیچ‌خورده) نیرو می‌گیرد. این قطعات با هم عقربه یا عقربه‌ها را روی یک صفحه حرکت می‌دادند تا زمان را نشان دهند. به زودی پس از آن، زنگ‌های زنگ یا گونگ‌ها در ساعت، نیم ساعت و ربع ساعت اضافه شد. در قرن هجدهم، ساعت‌های کوچک‌تر برای خانه در دسترس بودند و بر خلاف پیشینیان خود، در یک جعبه بسته و مهر و موم شدند.

هرچه طرز کار قطعات متحرک دقیق تر باشد، ساعت دقیق تر بود. از زمان اختراع تا اواسط قرن بیستم، پیشرفت‌ها در ساعت‌سازی بر این تمرکز داشت که قطعات متحرک تا حد امکان دقیق کار کنند. پیشرفت‌ها در فناوری فلزات و مینیاتورسازی، روغن‌کاری قطعات کوچک و استفاده از یاقوت‌های کبود طبیعی (و سپس یاقوت‌های مصنوعی) در نقاطی که بیشترین استرس را دریافت می‌کردند (جنبش جواهر) همگی جزء لاینفک علم ساعت‌شناسی شدند. ساعت‌های جیبی کوچک، احتمالاً دو تا سه اینچ (پنج تا هفت سانتی‌متر) قطر، تا پایان قرن نوزدهم در دسترس بودند. ساعت های مچی مکانیکی در دهه 1960 در ایالات متحده یک کالای روزمره بود. و هنوز،

در سالهای بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم، علاقه به فیزیک اتمی منجر به توسعه ساعت اتمی شد. مواد رادیواکتیو ذرات (پوسیده) را با سرعت ثابت و مشخصی منتشر می کنند. قطعات یک ساعت مکانیکی که برای حفظ زمان جغجغه می‌خورد را می‌توان با وسیله‌ای جایگزین کرد که هر بار که ذره‌ای توسط عنصر رادیواکتیو ساطع می‌شود، حرکت ساعت را تحریک می‌کند. ساعت‌های اتمی، اتفاقا، هنوز ساخته و فروخته می‌شوند، و مشخص می‌شود که به طور مداوم دقیق هستند.

با توسعه ریزتراشه در دهه 1970 و 1980، نوع جدیدی از ساعت اختراع شد. ساعت‌های مچی که فناوری ریزتراشه را با کریستال‌های کوارتز ترکیب می‌کردند، استاندارد شدند. امروزه تعداد کمی از ساعت‌های مچی غیر کوارتز ساخته می‌شوند. از ریزتراشه برای ارسال سیگنال به صفحه ساعت به طور مداوم استفاده می شود. چون وسیله ای مکانیکی با قطعات متحرک نیست، فرسوده نمی شود.

استفاده از کوارتز در ساعت ها باعث استفاده از نوع شناخته شده الکتریسیته به نام پیزوالکتریک می شود. پیزوالکتریک جریانی است که وقتی کوارتز تحت فشار الکتریکی و/یا مکانیکی قرار می‌گیرد از یک قطعه کوارتز یا از آن عبور می‌کند (پیزو از فعل یونانی به معنای فشار دادن است). ساعت کوارتز از الکتریسیته حاصل از یک قطعه کوارتز که در معرض الکتریسیته باتری است برای ارسال استفاده می کند.

کوارتز چیست

قلب یک ساعت کوارتز یک تکه کوچک کوارتز است. در شکل طبیعی، کوارتز ابتدا در یک کتری غول پیکر یا اتوکلاو قرار می گیرد. از بالای اتوکلاو دانه ها یا ذرات ریز کوارتز با ساختار کریستالی مورد نظر آویزان شده است. یک ماده قلیایی به کف اتوکلاو پمپ می شود و اتوکلاو تا دمای بالا گرم می شود، کوارتز را در مایع قلیایی داغ حل می کند، تبخیر می کند و روی دانه ها رسوب می کند. پس از حدود 75 روز، می توان محفظه را باز کرد و کریستال های کوارتز تازه رشد کرده را می توان برداشت و به نسبت های صحیح برش داد.

دقیق‌ترین ساعت‌های کوارتز  آن‌هایی هستند که زمان در یک صفحه نمایش دیجیتال کنترل‌شده الکترونیکی نشان داده می‌شود که از طریق یک دیود ساطع نور (LED) یا یک نمایشگر کریستال مایع (LCD) تولید می‌شود. البته این امکان وجود دارد که ریزپردازنده سیگنال های خود را به دستگاه های مکانیکی ارسال کند که باعث می شود عقربه ها روی صفحه ساعت حرکت کنند و نمایشگر آنالوگ ایجاد کنند. اما از آنجایی که عقربه ها به صورت مکانیکی از طریق بخشی از ساعت که به عنوان قطار دنده ای شناخته می شود کار می کنند، ساعت های آنالوگ معمولاً به دقت ساعت های دیجیتال نیستند و در معرض سایش قرار دارند. هر دو نوع ساعت دقت فوق‌العاده‌ای دارند و ساعت‌های دیجیتال معمولاً در عرض سه ثانیه در ماه دقیق هستند.

مواد خام تولید ساعت

ساعت های الکترونیکی از بسیاری از مدرن ترین مواد موجود از جمله پلاستیک و فلزات آلیاژی استفاده می کنند. کیس ها می توانند از پلاستیک یا فلز ساخته شوند. ساعت‌های با قاب‌های فلزی اغلب دارای پشتی فولادی ضد زنگ هستند . ریزتراشه ها معمولاً از سیلیکون ساخته می شوند، در حالی که LED ها معمولاً از آرسنید گالیم، فسفید گالیوم یا فسفید آرسنید گالیم ساخته می شوند. LCD ها از کریستال های مایع تشکیل شده اند که بین قطعات شیشه ای قرار گرفته اند. تماس های الکتریکی بین قطعات معمولاً از مقدار کمی طلا ساخته می شوند (یا با روکش طلا هستند). طلا یک رسانای الکتریکی تقریبا ایده آل است و می تواند با موفقیت در مقادیر بسیار کم استفاده شود.

فرآیند تولید ساعت

این بخش بر روی ساعت های دیجیتال کوارتز با نمایشگر LED تمرکز خواهد داشت. اگرچه مونتاژ چنین ساعت هایی باید با دقت و روش انجام شود، اما ضروری ترین جنبه های فرآیند ساخت در ساخت قطعات است.

کوارتز

 قلب یک ساعت کوارتز یک تکه کوچک کوارتز است. کوارتز مصنوعی تولید شده توسط سازنده با اره الماس بریده می شود و برای استفاده به ساعت ساز ارسال می شود. تولید کوارتز “رشد” یک گام مهم در این فرآیند است.
کوارتز، به شکل طبیعی، ابتدا در یک کتری غول پیکر یا اتوکلاو (همان وسیله ای که توسط پزشکان و دندانپزشکان برای استریل کردن ابزار استفاده می شود) بارگذاری می شود. از بالای اتوکلاو دانه ها یا ذرات ریز کوارتز آویزان شده است

در مونتاژ ساعت، کل مجموعه کریستال و ریزتراشه ها روی یک برد مدار قرار می گیرند. یک باتری نیز نصب شده است که برای کریستال کوارتز برق تولید می کند و برق نمایشگر LED را تامین می کند.

با ساختار کریستالی مورد نظر یک ماده قلیایی به کف اتوکلاو پمپ می شود و اتوکلاو تا دمای تقریباً 750 درجه فارنهایت (400 درجه سانتیگراد) گرم می شود. کوارتز طبیعی در مایع قلیایی داغ حل می شود، تبخیر می شود و روی دانه ها رسوب می کند. همانطور که خود را رسوب می دهد، از الگوی ساختار کریستالی دانه ها پیروی می کند. پس از حدود 75 روز، می توان محفظه را باز کرد و کریستال های کوارتز تازه رشد کرده را می توان برداشت و به نسبت های صحیح برش داد. زاویه ها و ضخامت های مختلف در برش منجر به نرخ های قابل پیش بینی نوسان می شود. میزان نوسان مورد نظر برای کوارتز مورد استفاده در ساعت های مچی 100000 مگا هرتز یا 100 است.
2 برای کارآمدترین کار، قطعه کوارتز باید در یک محفظه خلاء از یک نوع یا دیگری آب بندی شود. معمولاً کوارتز در نوعی کپسول قرار می‌گیرد که سیم‌هایی به دو سر آن وصل می‌شود تا کپسول را بتوان لحیم کرد یا به یک برد مدار متصل کرد.

ریزتراشه های ساعت های مچی

3 سرنخ های الکترونیکی تولید شده توسط یک باتری از طریق کوارتز (تولید نوسانات) به یک ریزتراشه می روند که به عنوان یک “مدار تقسیم فرکانس” عمل می کند. ساخت ریزتراشه مانند کوارتز نیز توسط تامین کننده به سازنده ساعت انجام می شود. یک فرآیند گسترده و پیچیده، ساخت ریزتراشه ها شامل حکاکی شیمیایی و/یا اشعه ایکس یک مدار الکترونیکی میکروسکوپی بر روی یک قطعه کوچک دی اکسید سیلیکون است.
4 نرخ نوسان شاید 100000 ارتعاش در ثانیه به 1 یا 60 یا تعداد بیشتری از نوسانات قابل کنترل دیگر کاهش می یابد. سپس الگوی جدید نوسان به ریزتراشه دیگری فرستاده می‌شود که به‌عنوان «راه‌بر ضد رمزگشا» عمل می‌کند. این تراشه در واقع نوساناتی را که دریافت می کند، شمارش می کند. اگر در هر ثانیه شصت نوسان وجود داشته باشد، تراشه در هر ثانیه خوانش LED را تغییر می دهد. پس از 3600 نوسان (60 در 60)، شمارنده به LED دستور می دهد تا برای دقیقه خواندن را تغییر دهد. و پس از 60 × 60 × 60 نوسان (216000)، شمارنده ساعت خواندن را تغییر می دهد.

مونتاژ ساعت های مچی

مونتاژ ساعت های مچی

کل مجموعه کریستال و ریزتراشه ها روی یک برد مدار تنظیم شده است. این برد دارای فضایی برای نگهداری باتری است که برق کریستال کوارتز را تامین می کند و برق نمایشگر LED را تامین می کند. به طور کلی، فضای باتری در قسمت بیرونی سطح رو به پشت کیس است. باتری را می توان با برداشتن پشت ساعت، تکان دادن باتری قدیمی و انداختن باتری جدید تعویض کرد.
6 سپس مکانیسم مورد استفاده برای تنظیم ساعت متصل می شود. این مکانیسم شامل دو پین است که فراتر از بدنه ساعت است. یک پین به مدار شمارنده اجازه می‌دهد بفهمد کدام قرائت را بازنشانی کند – ثانیه، دقیقه یا ساعت. پین دوم چند بار فشار داده می شود تا نمایشگر به مقدار مورد نظر برسد.
سپس کل برد مدار، همراه با یک باتری، در یک کیس بسته می شود و یک بند مچی به آن متصل می شود.

ویژگی های اضافی ساعت

از آنجایی که ریزتراشه‌های یک ساعت کوارتز قادر به نگهداری مقادیر زیادی اطلاعات هستند، از نقطه نظر مهندسی، می‌توان عملکردهای دیگری را بدون مشکل به ساعت اضافه کرد. یک دکمه فشاری اضافی روی کیس متصل به مدار پیشخوان می تواند آلارم، اطلاعات جزر و مد و غیره را ارائه دهد. ریزتراشه را می توان به راحتی برنامه ریزی کرد تا ساعت را با فشار یک دکمه مقدار مشخصی به جلو یا عقب تنظیم کند، به طوری که مالک می تواند زمان را در منطقه زمانی دیگری تعیین کند یا شاید دو، سه یا بیشتر زمان منطقه زمانی داشته باشد. به صورت متوالی نمایش داده می شود.

کنترل کیفیت در ساعت ها

تمام اجزای ساعت های الکترونیکی تحت یک سیستم کنترل کیفیت دقیق تولید می شوند. برای مثال، کریستال‌های کوارتز، قبل از استفاده در ساعت، فرکانس آن‌ها را آزمایش می‌کنند. ریزتراشه ها باید در یک محیط “اتاق تمیز” با هوای مخصوص فیلتر شده ساخته شوند، زیرا حتی ریزترین ذرات گرد و غبار نیز می توانند تراشه را بی فایده کنند. ریزتراشه ها به دقت بررسی می شوند و همچنین قبل از استفاده از نظر دقت تست می شوند.

پس از تولید ساعت، قبل از ارسال به بازار دوباره تست می شود. علاوه بر دقت زمان نگه‌داشتن آن، همچنین تحت آزمایش دراپ قرار می‌گیرد که در آن باید پس از رها شدن و سوء استفاده‌های دیگر به درستی به کار خود ادامه دهد. آزمایش دما؛ و آزمایش آب در حالی که یک ساعت ساز ممکن است، با آزمایش و اثبات مناسب، ادعا کند که یک ساعت در مشخصات مشخص و مشخص «مقاوم در برابر آب» است، این درست نیست که بگوییم ساعت «ضدآب است، زیرا بدون مشخصات خاص، این نام گذاری بی معنی است.

شرکت‌های بزرگ ساعت تمام اجزای خود را می‌سازند و اطمینان حاصل می‌کنند که استانداردهای کیفیت محصول در اولین مرحله در فرآیند تولید وجود دارد.

آینده ساعت های مچی

از آنجایی که ساعت‌های الکترونیکی امروزی از نظر طراحی بسیار دقیق هستند، دقت تنها هدفی نیست که تولیدکننده ساعت به دنبال آن است. تغییرات آتی در محصول از فناوری‌های دیگر در زمینه‌های دیگر مانند افزودن یک عملکرد ماشین حساب به ساعت، یا حتی افزودن یک فرستنده رادیویی که می‌تواند سیگنال قابل ردیابی را در صورت گم شدن یا مشکل داشتن کاربر ارسال کند، استفاده خواهد کرد.

معرفی بهترین برند های ساعت مچی هوشمند

هر آنچه در مورد ساعت مچی نمیدانید

کاربرد ساعت های هوشمند

دلیل ارزان قیمت بودن برخی ساعت های مچی

3 دیدگاه در “اجزای تشکیل دهنده ساعت

  1. reza nikkhah گفت:

    سلام خسته نباشید کامنت تست

  2. تیام گفت:

    سلام ممنون میشم اگر جواب سوال منو بدید
    منظور از عبارت 23K Gold electroplat در ساعت به چه معناست و دقیقا کجای موتور ساعت می‌باشد و از نظر پولی این طلا چقدر ارزش دارد ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *