آموزش خرید ساعت, وبلاگ

بهترین موتور کوارتز ژاپنی

بهترین موتور کوارتز ژاپنی

برای انتخاب یک ساعت مناسب، علاوه بر ظاهر و نوع طراحی آن، باید به نوع موتور و کارکرد آن توجه ویژه ای داشت.چرا که موتور، قلب ساعت مچی شناخته می شود. که سبب حرکت عقربه ها و عملکرد خوب امکانات دیگر ساعت مچی می شود. ساعت مچی دارای سه نوع موتور از جمله؛ کوارتز، مکانیکی و اتوماتیک می باشد. که بهترین نوع موتور که کارایی و قابلیت های بیشتری دارد و هم چنین دارای دوام ومقاومت بالایی می باشد، موتور کوارتز است. که در این مقاله به توضیحات بیشتری راجب آن می پردازیم.

موتور کوارتز چیست؟

کوارتز نام سنگی است که با انرژی الکتریکی شروع به لرزش می کند. این ویژگی در سنگ کوارتز سبب شد تا از آن در صنعت ساعت سازی استفاده شود‌. با قرار گرفتن باتری در موتور، و انتقال انرژی از باتری به موتور سبب لرزش موتور و حرکت منظم عقربه ها توسط مدار الکتریکی که به سنگ متصل است، می شود. موتور های کوارتز دارای دقت بسیار بالا و هم چنین قیمت مقرون به صرفه می باشند. بنابراین موتور کوارتز با بتری کار میکند. که موتور سبب حرکت عقربه ها توسط چرخ دنده ها می شود‌.

بهترین موتور کوارتز ژاپنیبهترین موتور ساعت های کوارتز:

موتور کوارتز برای اولین بار در سال ۱۹۶۹توسط برند ژاپنی سیکو به بازار عرضه شد. قبل از تولید موتور کوارتز، ساعت سازان از موتورهای مکانیکی برای ساخت ساعت مچی استفاده می کردند. بنابراین موتور کوارتز انقلاب جدیدی در صنعت ساعت سازی را رقم زد. برند سیتیزن موتورهای کوارتزی را تولید کرد که انرژی خود را از نور خورشید می گیرند. که بعدها شرکت های دیگر نیز به این امکان دست یافتند و موتور کوارتز خورشیدی را تولید کردند.

چگونگی کارکرد موتور کوارتز:

انرژی مورد نیاز موتور کوارتز توسط باتری تأمین می شود. یک قطعه کوارتز کریستالی سبب انتقال انرژی الکتریکی می شود. ارتعاش کوارتز در هر ثانیه ۳۲۷۶۸بار می باشد. این عمل سبب ایجاد فرکانس هایی با سیگنال قوی می شوند. ارتعاشات موجود در هر ثانیه با یک مدار اندازه گیری دقیق به یک پالس واحد تبدیل می شوند. که سبب تداوم حرکت عقربه های ساعت در جهت تعیین شده می شود.

مزایای موتور کوارتز:

احتمال خرابی کمتر: به دلیل کم بودن قطعات استفاده شده در موتور کوارتز، احتمال خرابی و آسیب آن به مراتب کم تر از موتورهای دیگر خواهد بود.

استفاده آسان: موتور کوارتز توسط باتری کار میکند. و نیازی به تنظیمات دستی ندارد‌.

دقت بالا: احتمال خارج شدن از تایم برای موتورهای کوارتز بسیار کم است. بنابراین از دقت بالا و سرعت مناسب برخوردارند.

مقرون به صرفه: موتورهای دیگر بر خلاف موتور کواراز نیاز به دقت و پیچیدگی های بیشتری دارند. بنابراین موتورهای کوارتز به دلیل سهولت در استفاده و ساخت از هزینه های کمتری برخوردار است.

ماندگاری بالا: همانطور که گفته شد، موتور های کوارتز از قطعات کمتری نسبت به سایر موتورها برخوردارند. بنابراین کمتر دچار خرابی و آسیب های احتمالی می شوند. و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردارند.

معایب موتور کوارتز:

نیاز به باتری: موتورهای کوارتز برای تأمین انرژی به باتری نیاز دارند. بنابراین تعویض آن ممکن است برای برخی از افراد خوشایند نباشد.

صدای موتور کوارتز: عقربه ثانیه شمار موتور کوارتز صدای تی تاک را به هنگام حرکت از خود بروز میدهد. که در موتورهای اتوماتیک این صدا وجود ندارد. و حرکت عقربه ها روان می باشد.

بهترین موتور کوارتز ژاپنیعمر مفید موتور کوارتز:

موتورهای کوارتز از دوام و ماندگاری بالایی برخوردارند. و بیش از دو دهه عمر خواهند کرد. اگر به ساعت مچی علاقه مند هستید، که دارای عمر زیاد و بدون دردسر باشد، از موتورهای کوارتز غافل نشوید‌. این موتور تنها نیاز به تعویض باتری به صورت سالیانه و یا دو سال یک بار می باشد. هنگام تعویض باتری باید به نوع آن دقت کنید. که باتری پر قدرت تر و یا کم توان تر از نیاز موتور ساعت خود نباشد. موتور کوارتز از باتری تغذیه می کند. بنابراین از نوع عملکرد آن غافل نشوید. موتورهای کوارتز در هر سبک و مدلی قابل تعمیر می باشند. و هنگام آسیب و یا خرابی های احتمالی نگران تعمیر آن نباشید. اگر علاوه بر ظاهر به جزئیات اهمیت می دهید، بهتر است از ساعت مچی های با موتور کوارتز استفاده نمایید. زیرا علاوه بر دوام و ماندگاری بالا دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای می باشند.

انواع موتورهای کوارتز ساخت ژاپن:

  • موتور y121از پر مصرف ترین موتورهای رده پایین ساخت ژاپن می باشد.
  • موتور میوتا سیتیزن دارای قیمت مناسب و متوسط که برای برند سیتیزن استفاده می شود.
  • موتور وی ایکس دارای قیمت مناسب و پایین .

بهترین موتورهای کوارتز ژاپنی که دارای قیمت بالایی می باشند، به صورت خیلی کم و محدود تولید می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *