اخبار سایت

ساعت توربیلون چیست و چطور کار می‌ کند؟

ساعت توربیلون چیست و چطور کار می‌ کند؟

با پیشرفت روز افزون فناوری و تکنولوژی، صنعت ساعت سازی نیز از این قائده جا نمانده و هر روزه با ساعت های پیشرفته تری مواجه خواهیم شد. موتور ساعت مچی که جز اصلیه ساعت به شمار میرود، با ایجاد فناوری های جدید دچار تغییر و تحولاتی شده است. تغییرات به وجود آمده برای راحتی و استفاده هر چه بهتر کاربران اعمال می شود. اگر چه تغییرات اعمال شده، خواهان هزینه ی بیشتری خواهد بود. اما با آگاهی لازم می توان هزینه ها را در ساخت موتور ساعت به حداقل رساند. در این مقاله به بررسی موتور توربیلون و نحوه ی عملکرد آن می پردازیم.

نحوه ی عملکرد و ساخت موتور توربیلون

موتور توربیلون که در سال ۱۹۷۵ اختراع شد، توسط آبراهام لوئیس برژه در سال ۱۸۰۱به ثبت رسید. آبراهام لوئیس برژه اولین ساعت توربیلون که حدود صد کیلو گرم وزن داشت را برای ناپلئون ساخت. موتور توربیلون، نیروی گرانش زمین بر روی قطعات موتور ساعت را کاهش میدهد. و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. با کارگذاری یک قطعه بالانس کننده بر روی چرخ دنگ، زمانبندی بهبود یافته و فعالیت چرخ دنگ به تعادل میرسد. نیروی گرانش با تأثیر بر روی تلرانس زمان، به کاهش نمایش زمان در موتورهای مکانیکی می انجامد. با طراحی موتور توربیلون، و ایجاد جهت های مختلف، باعث شده که موتور تحت تأثیر نیروی گرانش قرار نگیرد و این مشکل تا حدودی بر طرف شده است. ساعت در موقعیت افقی تحت تأثیر گرانش قرار نمی گیرد. و تنها در حالت عمودی تحت تأثیر می باشد. که موتور توربیلون به حفظ تعادل در موقعیت عمودی را بر عهده دارد.

ساعت توربیلون چیست و چطور کار می‌ کند؟قیمت ساعت های توربیلون

ساعت های مکانیکی به دلیل پیچیدگی و ریز بودن قطعات، که کنار هم گذاشتن و وصل کردن آن به تبع دشوار تر است، به نسبت ساعت های کوارتز که ساده تر می باشند، گران تر است. ساعت های توربیلون نیز از این قائده مستثنی نیستند. ساخت ساعت هایی با قطعات زیاد و ریز، نیاز به دقت و ظرافت بیشتری دارد. تعداد محدودی از کمپانی های ساعت سازی با ارزش گذاری و لوکس بودن ساعت های توربیلون، از قطعات گران بها و با ارزشی هم چون یاقوت، الماس، بند چرم اصل و … استفاده می کنند. که همه ی این عوامل ذکر شده سبب گران شدن ساعت توربیلون، نسبت به ساعت های دیگر می شود.

انواع موتور توربیلون

موتورهای توربیلون در طی سال های تولید، توسط کمپانی های مختلف ساعت سازی، به مدل های مختلف تولید شده است. بنابراین ساعت توربیلون به انواع مختلفی تقسیم می شود.

  • توربیلون دوبل و چهارتایی، ساخته شده در سال 2005 توسط کمپانی Greubel Forsey
  • توربیلون دو محور،ساخته شده در سال1977 توسط آنتونی رندال
  • توربیلون معلق، ساخته شده در سال1920 توسط آلفرد هلویگ
  • توربیلون سه محور، در سال 2007 توسط آرون بسی

انواع موتورهای ساعت مچی؟

موتور مکانیکی متعلق به ساخت اولین ساعت مچی می باشد. این نوع موتور از تعداد زیادی قطعات ریز تشکیل شده است. که متصل کردن آن به دقت بالایی نیاز دارد. قطعات تشکیل دهنده موتور مکانیکی تحت تأثیر گرانش قرار می گیرند که همین عامل سبب کاهش نمایش چند دقیقه ای زمان در ساعت های مچی با موتور مکانیکی می گردد. با گذشت زمان ساعت سازان ژاپنی برای برطرف کردن این مشکل، موتور کوارتز را طراحی کردند. که از دقت بالایی برخوردار است. و جایگزین خوبی برای ساعت های مکانیکی از لحاظ هزینه می باشد. اما این عامل اصالت ساعت های مکانیکی را خدشه دار نکرد و اکثر علاقه مندان به ساعت مچی، ساعت های مکانیکی را به کوارتز ترجیح میدهند. بنابراین بهتر است بگوییم که ساعت های توربیلون برای بهبود ساعت های مکانیکی طراحی شدند. کنار هم قرار دادن قطعات ریز با تعداد بالا کار چندان راحتی به نظر نمی آید. موتور های توربیلون در ساعت های لوکس و گران قیمت به کار برده می شود. که در بازار رقابت ساعت سازان، یکی از بهترین برندها شناخته می شود. بنابراین می توان گفت که ساعت هایی با موتور توربیلون، پیشرفته ترین مدل موتور مکانیکی برای بهبود کیفیت و دقت در نمایش زمان می باشد. یکی دیگر از عوامل محبوبیت ساعت های توربیون، طراحی خاص و لوکس آن می باشد که بسیار چشم نواز و در کانون توجه قرار می گیرد.

ساعت توربیلون چیست و چطور کار می‌ کند؟سخن پایانی

همه ی افرادی که به ساعت مچی علاقه مندند و به دنبال یک خرید با کیفیت و مطمعن می باشند، باید ویژگی های ساعت مد نظرشان را مورد توجه قرار دهند. سپس به نسبت هزینه ای که جهت خرید ساعت در نظر دارند، ساعت مورد علاقه ی خود را خریداری نمایند. در این مقاله به بررسی انواع موتورهای مکانیکی، کوارتز و توربیلون پرداختیم. شما می توانید با توجه به سلیقه ی خود و با آگاهی کامل خریدی مطمعن را تجربه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *