آموزش خرید ساعت, برند ها, وبلاگ

نحوه تعویض باتری ساعت

نحوه تعویض باتری ساعت

نحوه تعویض باتری ساعت

خرید ساعت، با چالش های مختلفی همراه است. اولین موردی که در هنگام خرید ساعت مطرح می شود، ظاهر آن می باشد. جنس و رنگ بندها، نشانگر ساعت، زیبایی و ظرافت در اولین نگاه توجه ما را جلب می کنند. اما بهتر است بدانید که اجزای درون ساعت به اندازه ظاهر آن مهم هستند. در واقع اجزای داخلی ساعت هستند که نحوه عملکرد آن را تعیین می کنند. یکی از مهم ترین این اجزا، باتری ساعت است. انواع مختلفی از باتری های ساعت وجود دارد. البته برخی از مدل ها نیز به باتری نیاز ندارند. اما به عنوان خریدار ساعت بهتر است اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشیم. با ادامه این مقاله، با مفاهیم مورد نظر دست پیدا خواهید کرد. با ما همراه باشید.

تفاوت بین حرکت کوارتزی و مکانیکی در ساعت مچی

حرکت ساعت که به عنوان کالیبر نیز شناخته می شود، در حقیقت موتور ساعت محسوب می شود که به عنوان یک نیروگاه برای عملکرد ساعت عمل می کند. این مکنیسم داخلی، عقربه ها را حرکت می دهد و همچنین سبب تنظیم زمان سنج و تقویم نیز خواهد شد. ساعت ها بدون وجود حرکت کوارتزی یا اتوماتیک نمی توانند کار کنند. حرکات ساعت به طور کلی به دو دسته کوارتزی و مکانیکی تقسیم می شوند. این دو نوع حرکت دارای تفاوت هایی هستند. یک راه ساده برای تشخیص آن ها، نگاه کردن به عقربه ثانیه شمار است. در ساعت های کوارتزی، عقربه ثانیه شمار به صورت تیک و تاک حرکت می کند که یک بار در ثانیه است. اما در ساعت های مکانیکی، عقربه ثانیه شمار، پشت سر هم حرکت خواهد کرد.

تفاوت بین حرکت کوارتزی و مکانیکی در ساعت مچی

حرکات کوارتزی در ساعت مچی

حرکات کوارتز بسیار دقیق هستند. این نوع از ساعت ها به حداقل نگهداری نیاز دارند. ساعت های کوارتزی با باتری کار می کنند و به علت استفاده از ابزارآلات کمتر، از قیمت مناسب تری نیز برخوردارند. البته شما باید مدام باتری عوض کنید که از ایرادات ساعت کوارتزی محسوب می شود. Patek Philippe از ساعت هایی است که با تکنولوژی کوارتز کار می کند و از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است.

حرکات مکانیکی در ساعت مچی

حرکات مکانیکی به دلیل کیفیت و دقت بسیار بالا اغلب در ساعت های مچی لوکس مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع حرکات، دارای پیچیدگی و قطعات زیادی است. اگرچه طراحی کلی ساعت های مکانیکی در قرن ها تغییر چندانی نکرده، اما به مرور زمان جزئیات بیشتری به این نوع حرکات اضافه شده است. در حرکت مکانیکی، از انرژی یک فنر برای به کار کردن ساعت استفاده می کنند.

حرکات مکانیکی در ساعت مچی

لینک  های پر بازدید سایت

ساعت مچی

ساعت مچی مردانه

ساعت مچی زنانه

ساعت مچی رولکس

ساعت مچی هوشمند

ساعت مچی برند کاسیو

انواع باتری مورد استفاده در ساعت مچی

باتری های دکمه ای/سکه ای گروهی از باتری های غیر قابل شارژ هستند که اغلب در ساعت های مچی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی از باکتری های دکمه ای وجود دارند که رایج ترین آنها باتری های قلیایی و اکسید نقره هستند. تعدادی از باتری های دکمه ای از جنس روی هستند که بیشتر در سمعک استفاده می شوند. البته این نوع از باتری به دلیل عمر محدود در ساختار ساعت مچی قرار نمی گیرند. از باتری های اکسید جیوه نیز در زمان های گذشته بهره گرفته می شد اما امروزه به دلیل سمیت جیوه، دیگر کاربردی نخواهد داشت.

باتری های قلیایی و نقره اکسید ساعت مچی

باتری های قلیایی و نقره اکسید ساعت مچی

باتری های قلیایی مطمئن و ارزان هستند. ولتاژ اسمی 1.5 ولت می باشد اما با استفاده از باتری، ولتاژ آنها به سرعت کاهش می یابد. ساعت های مچی اغلب به ولتاژ ثابت و نسبتاً بالا نیاز دارند. باتری های قلیایی عموما بین 5-3 سال عمر می کنند. باتری های اکسید نقره نیز از پر طرفدارترین باتری های سکه ای هستند. این نوع از باتری ها از قیمت مناسبی برخوردارند و به طور معمول ده سال عمر می کنند. ولتاژ اسمی آن ها نیز تقریبا 1.55 ولت است.

باتری های لیتیومی ساعت مچی

باتری های لیتیومی، باتری های غیرقابل شارژ سه ولتی هستند. الکترو منفی در آن ها لیتیوم بوده و الکترود مثبت معمولا منگنز دی اکسید یا کربن مونوفلوراید می باشد. برچسب باتری های لیتیوم دی اکسید منگنز با ‘C’ شروع می شود و به طور کلی محدوده دمای کار آنها بین 20- درجه سانتیگراد و 70 درجه سانتی گراد است. همچنین برچسب باتری های لیتیوم کربن-مونوفلوراید با ‘B’ شروع شده و محدود کارکرد ن ها بین 30- تا 85 درجه سانتی گراد می باشد.

باتری های لیتیوم-تیتانیوم و کبالت-تیتانیوم-لیتیوم

باتری های کبالت-تیتانیوم-لیتیوم که به اختصار CTL نامیده می شوند، در دسته باتری های قابل شارژ قرار دارند. این نوع از باتری ها اغلب به عنوان خازن شناخته می شوند. CTL اغلب برای ساعت های اتوماتیک و خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد. لیتیوم-تیتانیوم نیز نوع دیگری از باتری های دکمه ای هستند که به اختصار MT شناخته شده هستند. این نوع از باتری ها شباهت بیشتری به CTL دارند که مهم ترین تفاوت آن ها در ولتاژ است. محبوب ترین باتری های MT عبارتند از باتری MT621،  MT920 و MT516نام دارند.

نحوه تعویض باتری ساعت

چگونه باتری ساعت مچی را عوض کنیم؟

  • قدم اول: شما در ابتدا باید قاب پشتی ساعت را باز کنید. این کار در ساعت های مختلف، با روش های متفاوتی انجام می شود. اگر ساعت شما دارای پیچ باشد، در ابتدا باید پیچ ها را با دقت باز کنید. مراقب پیچ ها باشید تا گم نشود. اگر سطح پشتی ساعت شما دارای شیار باشد، بهتر است که از یک چاقو استفاده کنید. پس از قرار دادن چاقو در شیار، آن را به سمت بالا فشار دهید. البته فشار نباید چندان زیاد باشد چون به ساختار ساعت آسیب وارد می شود. اگر ساعت شما از نوع سواچ باشد، دارای یک گودی در صفحه پشتی است که به اندازه ضخامت یک سکه است. سکه را بچرخانید تا صفحه پشتی باز شود.
  • قدم دوم: باتری جدید را با باتری فرسوده عوض کنید. به ساعت فشار زیادی وارد نکنید زیرا ممکن است به ساختار های ساعت آسیبی وارد شود.
  • قدم سوم: صفحه پشتی را در جای خود قرار دهید. اگر سطح پشتی شیار دار باشد، بهتر است که با یک فشار کوچک، صفحه را در جای خود فیکس کنید. اگر صفحه دارای پیچ باشد، با ملایمت و فشار پایین، پیچ ها را با پیچ گوشتی سفت کنید. اگر صفحه پشتی شما با سکه باز شد، پس از تعویض باتری، با همان سکه و چرخاندن در جهت مخالف، صفحه را محکم کنید.

نمونه ساعت های سایت تی تی بول

ساعت مچی کاسیو

خرید ساعت کاسیو

ساعت هوشمند

اسمارت واچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *