وبلاگ

چه عواملی سبب کوتاه شدن عمر ساعت شما می شود؟

نگهداری ساعت مچی

ساعت مچی یکی از پر طرفدارترین اکسسوری ها به شمار میرود. که امروزه استفاده از این متریال بسیار باب شده است. و محدوده سنی نیز ندارد‌. ساعت مچی همانند هر چیزی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. عواملی در کوتاه شدن عمر ساعت و خرابی آن مؤثر هستند. که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 عواملی که سبب خرابی ساعت مچی می شوند؟

تغییرات آب و هوا: دمای مناسب برای ساعت مچی ۱۰تا۳۵درجه در نظر گرفته شده است.‌ با قرار گرفتن ساعت مچی در دمای بالاتر از دمای ذکر شده، ساعت مچی در معرض خرابی قرار می گیرد. تغییرات ناگهانی آب و هوا نیز در خرابی ساعت مچی بی تأثیر نیست. به طور مثال با جابه جایی ناگهانی ساعت از محیط بسیار سرد، به محیط گرم موجب انبساط و انقباض قطعات ساعت می شود. که تبخیر آب موتور و صفحه نمایش را به دنبال خواهد داشت. گرمای زیاد روغن موتور ساعت را خشک می کند. با خشک شدن موتور، قطعات ساعت، بر اثر اصطکاک نا متعادل خراب می شوند و درست کار نمی کنند.

نگهداری ساعت مچیباتری ساعت: باتری، قلب ساعت مچی شناخته می شود. که از مهم ترین عوامل در خرابی ساعت به شمار میرود. عمر مفید ساعت مچی ۲ سال می باشد. که عواملی نیز در خرابی زود تر از موعود باتری نیز تأثیر گذارند. در صورت از کار افتادن ساعت، آن را به یک تکنیسین ساعت مچی نشان دهید. که دلیل اصلی خرابی ساعت را تشخیص دهید. در صورت خراب شدن باتری آن را تعویض کنید. اکر دلیل خرابی، باتری نیست، از تعویض آن خودداری کنید. و عوامل دیگر را مورد بررسی قرار دهید. زیرا تعویض بی دلیل باتری ممکن است بر دیگر عملکردهای ساعت تأثیر بگذارد‌.

وجود آب در ساعت مچی: وجود آب در ساعت مچی یکی از شایع ترین عوامل در خرابی و کوتاه شدن عمر ساعت است‌. وجود حتی یک قطره آب در داخل ساعت، سبب زنگ زدگی ‌و خرابی قطعات ساعت مچی می شود. به صورتی که دیگر امکان ترمیم آن وجود ندارد، و باید قطعه خراب شده به طور کلی تعویض شود. در مواردی ساعت کلا کارایی خود را از دست میدهد. تنها با وجود آب داخل ساعت مچی امکان خرابی وجود ندارد. حتی با قرار گیری ساعت در معرض رطوبت نیز امکان خرابی ساعت مچی وجود دارد.

آسیب بر اثر ضربه: استفاده روزانه و مکرر از ساعت مچی سبب قرار گیری ساعت در معرض آسیب می شود. فعالیت های روزانه و استفاده از دست برای انجام کارها، باعث شل شدن قطعات داخلی ساعت می شود. حتی در مواردی با افتادن ناگهانی و باز شدن بند ساعت، ممکن است که آسیب جدی ببیند و کاملا خراب شود‌. از مواردی است که باید به طور جدی به آن توجه کنید. و مراقب ساعت مچی خود در فعالیت های سنگین باشید.

نگهداری ساعت مچی : 10 اصل مهم که باید بدانید!

نگهداری ساعت مچیوجود گرد و غبار: هر چند وقت یکبار باید ساعت مچی خود را سرویس کنید‌. زیرا گرد و غبار جمع آوری شده در داخل قطعات ساعت، به مرور موجب خرابی و عدم فعالیت قطعات می شود. عمل سرویس کردن به جداسازی کلیه قطعات و تمیز کردن آن ها گفته میشود‌. که هزینه آن به برند ساعت مچی بستگی دارد.

شل شدن عقربه ها: فعالیت های سنگینی که بیشتر با دست انجام میشوند، سبب شل شدگی پیچ در عقربه های ساعت می شوند. که به راحتی قابل تعمیر و بازسازی است. شل شدن پیچ عقربه ها یکی دیگر از عوامل موجود در خرابی ساعت است.

استفاده از کرنوگراف در آب: همانطور که قبلا گفته شد، وجود آب و رطوبت در ساعت موجب خرابی و از کار افتادن ساعت می شود. استفاده از کرنوگراف در آب نیز سبب نفوذ و جمع آوری آب در ساعت میشود. بهتر است که قبل از ورود به آب از محکم بسته شدن پیچ های آن اطمینان حاصل کنید.

کوک کردن بیش از حد ساعت: یکی دیگر از عوامل موجود در خرابی ساعت، کوک کردن بیش از حد ساعت، هم چنین بر روی مچ دست می باشد. با تکرار این عمل به مرور سبب از کار افتادن ساعت و خرابی کامل آن می شوید.

تمیز کردن بند برزنتی ساعت

نگهداری ساعت مچیعوامل مؤثر در نگهداری از ساعت مچی

تمیز کردن ساعت: تمیز کردن مداوم و مکرر ساعت مچی، گرد و غبار و آلودگی ها را از قطعات پاک می کند. که موجب طولانی شدن عمر ساعت می شود.

ظرفیت ضد آب بودن ساعت: ساعت های ضد آب نیز ظرفیت و محدوده ای دارند. با شناخت این ظرفیت در حفظ و نگهداری ساعت مچی خود بیشتر دقت کنید.

دور بودن از نور و مواد شیمیایی: از تماس مستقیم نور خورشید به صفحه نمایش ساعت خود خود داری کنید. هم چنین تماس ساعت با مواد شیمیایی سبب تغییر رنگ و پوسیدگی در ساعت مچی می شود.

لینک های مهم

ساعت مچی

ساعت مچی مردانه

ساعت کاسیو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *